Muzică și proiecție din desene animate pentru copii, și nu numai

0
343

Muzica este o simțire universală care sensibilizează ascultătorii de toate vârstele, indiferent de mediile din care provin, de preocupările lor sau de gândirea lor. Ea poate să aducă la unison bătăile inimilor dintr-o sală de spectacol sau din întreaga lume. Omul este atât de sensibil la magia pe care o oferă muzica, deoarece el o poate auzi chiar din primele zile ale vieții sale: Copilul aude muzică înainte să meargă sau să vorbească, înainte să deseneze sau să scrie. De aceea, un public format din copii este cel puțin la fel de important și de critic, precum un public format din ascultători avizați. Cu atât mai mult, ziua de 1 iunie le aparține lor, celor mai sinceri și mai dulci ascultători: Copiii!

Filarmonica de Stat Oradea invită deopotrivă copiii, cât și părinții sau bunicii, la concertul care nu putea fi intitulat altfel decât „Ziua Copilului”! De la sine înțeles, evenimentul va avea loc joi, 1 iunie, la sala de concerte „Enescu – Bartók”. Datorită faptului că muzica este atât de îndrăgită de copii, concertul va fi unul dublu, atât de la ora 17, cât și de la 18.30. Programul este gândit pe baza desenelor animate și a filmelor pentru copii, câteva dintre titlurile regăsite în concertul Filarmonicii fiind: „Cars”, „Shreck”, „Pirates of the Caribbean” sau „The Flinstones”. Membrii Orchestrei Filarmonicii de Stat Oradea se vor bucura să încânte copiii cu magia muzicii, chiar de ziua lor. Alături de ei, dirijorul Lorenzo Moroni și solista Timea Nagy vor face parte din povestea concertului de 1 iunie!

Nu se poate trece cu vederea faptul că micii sărbătoriți vor face parte din povestea concertului! Unul dintre cele mai apreciate momente ale concertului de 1 iunie din anul precedent, a fost acela al înmânării unor diplome, pentru copiii care au venit costumați. Fiind un moment-cheie al evenimentului, acesta se va desfășura în același mod și anul acesta. Prin urmare, copiii sunt invitați să se costumeze în personajele desenelor animate sau în orice altceva își doresc și le face plăcere! Ei vor fi răsplătiți cu diplome, ca niște adevărați artiști!

Soldățeii de plumb (adesea denumiți și „soldățeii de lemn”) vor intra mărșăluind în scenă, odată cu deschiderea „cutiei cu jucării” a Filarmonicii. Cântecul care însoțește personajele a fost scris sub formă de marș în anul 1897, de către compozitorul german Leon Jessel. Mai întâi a fost compus ca piesă de pian, iar în 1905, Jessel a orchestrat-o. De atunci, a devenit o piesă foarte cunoscută în rândul fanfarelor sau a micilor orchestre, care o interpretează cu diferite ocazii. În anul 1922 a apărut o variantă cu versuri în limba engleză, aparținând lui Ballard MacDonald.

„Incredibilii” este un film Disney-Pixar din anul 2004. Regizorul Brad Bird l-a ales mai întâi pe John Barry pentru a compune coloana sonoră, dar în cele din urmă a recurs la creativitatea lui Michael Giacchino. Compozitorul american și-a făcut astfel debutul în ceea ce privește colaborarea cu Disney-Pixar. Dorința primordială a regizorului a fost aceea de a atașa filmului o coloană sonoră specifică anilor 1960. Tema centrală a filmului este „viitorul văzut din anii 1960” și din acest motiv, muzica a fost înregistrată pe benzi de magnetofon. Un motiv în plus invocat de către inginerul de sunet, Dan Wallin, a fost acela că instrumentele de alamă care se află în prim-plan, se aud mai bine pe benzi de magnetofon.

A venit și rândul mașinuțelor să intre în scenă! „Cars” este filmul Disney-Pixar, lansat în anul 2006. Coloana sonoră este compusă din 20 de piese, care variază între stilurile pop, blues, country și rock. Dintre acestea, 9 piese sunt melodii are unor artiști cunoscuți contemporani, iar celelalte 11 sunt partituri orchestrale, compuse de către Randy Newman. Ulterior, acestea au fost aranjate de către John Moss.

Filmul „Frozen” este atât de reușit, iar personajele sunt atât de simpatice, încât chiar și „Regatul gheții” topește și cele mai reci inimi și le umple de căldură. Filmul, alături de coloana sa sonoră a fost lansat în anul 2013. Cele 8 cântece sunt scrise de Robert Lopez și Kristen Anderson-Lopez, la care se adaugă 22 de piese compuse de Christophe Beck. Coloana sonoră include și cunoscuta piesă „Let it go”, care a câștigat mai multe distincții, cele mai importante fiind cele Oscar și Grammy. Piesa se bucură și de un aranjament ce îi aparține lui Paul Murtha, gândit pentru solo vocal sau instrumental și ansamblu instrumental sau trupă.

Până acum, toate filmele au făcut parte din epoca contemporană, iar copilașii de acum cunosc cu siguranță titlurile. Următorul moment va fi unul de care s-au bucurat părinții și chiar bunicii copiilor. Însă fiind vorba despre o serie legendară de desene, trebuie să le cunoască și micii noștri spectatori. De cine poate fi vorba, dacă nu de inegalabila familie „The Flintstones”? Producția cinematografică ne întoarce în anii 1960, atunci când a fost pentru prima dată difuzată și chiar mai înainte, în Epoca de Piatră, unde se petrece acțiunea! Desenele animate au fost create în studiourile Hanna-Barbera Productions, iar piesa muzicală principală a fost compusă în anul 1961 de către Hoyt Curtin, Joseph Barbera și William Hanna. „Meet the Flintstones” a devenit una dintre cele mai cunoscute melodii ale perioadei respective și a rămas nemuritoare până astăzi. Personajele Fred, Wilma, Barney și Dino sunt readuse la viață în aranjamentul muzical al lui John Moss.

După momentul susținut de către Familia Flintstones, în scenă își va face apariția simpaticul „Shrek”. Seria de filme produse de DreamWorksAnimation a fost lansată între 2001 și 2010. Piesele prezente în cele patru filme „Shrek” au fost compuse de către Harry Gregson-Williams și John Powell. Una dintre cele mai cunoscute melodii a devenit „Hallelujah” pe versurile lui Leonard Cohen. În coloana sonoră poate fi recunoscută vocea lui Rufus Wainwright, în timp ce versiunea din film îi aparține lui John Cale. Motivul pentru care s-a creat această situație este legat de licențiere: Wainwright era angajat la DreamWorks, iar John Cale nu era.

După scrierea coloanei sonore din „Incredibilii”, Michael Giacchino a continuat colaborarea cu Disney în vederea creării muzicii din filmul „Ratatouille” și apoi „Up”. Ultimul titlu menționat aparține unui produs cinematografic al Disney-Pixar din anul 2009. Giacchino a scris o temă muzicală atât de reușită, încât producătorii filmului au considerat că aceasta chiar îmbunătățește acțiunea filmului. Succesul coloanei sonore a putut fi apoi confirmat prin aprecierile criticilor, dar și prin numeroasele premii pe care le-a câștigat muzica din „Up”.

Secolul XX a adus multe noutăți în domeniul muzicii, una mai surprinzătoare decât alta. O dovadă este piesa „The Typewriter”, în traducere „Dactilograful”, piesa fiind „interpretată” pe o mașină de scris, așa cum reiese și din titlu. Compoziția inedită aparține americanului Leroy Anderson, care a gândit mașina de scris precum un instrument de percuție. Piesa a fost finalizată în anul 1950, dar a fost cântată în premieră trei ani mai târziu, la 8 septembrie 1953. Anderson a scris melodia pentru orchestre simfonice și orhcestre pop, iar aranjamentele pentru orchestre de coarde sau de suflători aparțin lui William Zinn și Floyd Werle. Atât compozitorul, cât și alți muzicieni au declarat faptul că rolul dactilografului în piesă este unul foarte dificil, din cauza vitezei cu care trebuie să bată la mașină sunetele. Nici măcar un dactilograf de meserie nu poate să îndeplinească acest rol, ci doar un percuționist, care are o flexibilitate caracteristică a mâinilor.

„Aladdin” este un personaj cunoscut din Orientul Mijlociu, mai exact din basmele celor „1001 de nopți”. O primă adaptare cinematografică a companiei Disney pe baza acestui basm arab a apărut în 1992. Varianta mult mai recentă, din anul 2019, a fost regizată de către Guy Ritchie, iar coloana sonoră îi aparține compozitorului american Alan Menken. În felul acesta, Menken și-a reluat atribuțiile din filmul animat original. Cei doi artiști „Pasek & Paul” au scris versurile unui cântec nou, alături de Menken și de asemenea, mai multe cântece din filmul original au fost rescrise.

„Wednesday” este o comedie americană de groază, a cărui personaj principal este Wednesday Addams. Danny Elfman este compozitorul care a scris muzica seriei de groază și totodată cel care a fost surprins de succesul pe care l-a avut atât producția cinematografică, cât și muzica ce o însoțește. „Wednesday” a început să fie difuzată în anul 2022, fiind cea mai recentă colaborare a lui Elfman cu Tim Burton. Din filmele precedente rezultate din colaborarea celor doi pot fi enumerate „Batman”, „Edward Scissorhands” și alte filme de succes.

Cum se putea încheia concertul de 1 iunie, dacă nu cu filmul „Pirații din Caraibe”? Coloana sonoră a filmului „Blestemul Perlei Negre-Pirații din Caraibe” a fost lansată la 22 iulie 2003 de către Walt Disney Records. Aceasta îi aparține compozitorului Klaus Badelt și producătorului Hans Zimmer. Una dintre caracteristicile principale ale partiturii generale este faptul că un rol important îl joacă cornul francez. Acesta ilustrează de multe ori melodia și este prezent aproape în toate secțiunile de intensitate mare, în mod frecvent fiind dublat de către instrumentele de coarde.

Lorenzo Moroni este prim-cornist la Filarmonica de Stat Oradea, îmbrățișând astfel atât arta instrumentală, cât și pe cea dirijorală. Acesta s-a născut la Gallarante, Italia și a studiat cornul la Liceul de Muzică din Varese, continuând apoi studiile la Conservatorul Gaetano Donizetti din Bergamo. În Italia a colaborat cu instituții precum: Orchestra Simfonică din Milano și Torino, Academia Santa Cecilia din Roma sau Teatrul Carlo Felice din Genova. Din anul 1998 Lorenzo Moroni s-a stabilit la Oradea, susținând în cadrul Filarmonicii, recitaluri camerale și concerte în calitate de solist. În plus, a colaborat cu instituții de cultură din țară, precum Filarmonica de Stat din Timișoara, Arad și Satu-Mare, dar și Opera Națională din Timișoara, Opera Națională Română și cea Maghiară din Cluj-Napoca. 

Nagy Timea este absolventa Liceului de Muzică și Arte Plastice din Miercurea-Ciuc. După absolvirea liceului, a ales Facultatea de Muzică din Oradea pentru a se specializa în interpretarea flautului, obținând licența în anul 2005. Stabilită la Oradea, Timea Nagy a colaborat cu Corul Filarmonicii de Stat în cadrul stagiunii 2012-2013. În paralel a studiat cântul vocal la specializarea Muzică Ușoară, la clasa profesoarei Deak Lăcărmioara din cadrul Școlii Populare de Arte „Francisc Hubic” din Oradea. Din anul 2017 a început să colaboreze cu „Oradea Wind Ensemble”. De asemenea, începând cu anul 2013 a fost angajată în Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea în calitate de artist instrumentist la flaut.

Biletele pentru concert s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.